Friday, May 1, 2009

حلم مناكِف...


في الاودة أنا لوحدي
وفرحي مخاصمني
لكن اه من عندي
بيحارب قوي حزني
وحالف ما يهزمني
سامع من الشباك
صوت الرياح عاصف
لكني مش خايف
واخاف انا من ايه
وانا من زمان شايف
حلمي جوايا بيديني الامان
وعمري ما كنت جبان
وحلمي مش هايف
دا انا حلمي حلم عنيد
حلم كدة مناكف
حلم مش ساهل
يمكن طريقة بعيد
لكنة يستاهل
يستاهل اني أحارب
وابقى كده مناضل
وان ضاعت مني حاجات
أكيد كتير فاضل
ملعون في كل كتاب
يا داء السكات المر
ولو سجنتني الظروف
صوتي هيفضل حر
يعافر حتى الممات
واطرد بيايدي الخوف
وابص انا لقدام
هو بيقتل الاحلام
غير الخرس والذل؟
وان خاصمتك الايام
اوعى تعيش في الضل
احلم ببكره جميل
فيه الشموس بتطل
وترمي نورها الجميل
على الزهور والفل
والحلم يصبح حقيقة
بس انت اوعى تمل
وخبط بايدك ع البيبان
واواعى في لحظة تكل
انقش طموحك ع الحيطان
وباهي بيه الكل
واوعى تخاف من بكره
دا بكره هو الحل
واوعى لنفسك تكره
دا الكره لروحك قتل

عمرو خاطر
2009-04-29

No comments: