Sunday, February 22, 2009

ماخبيش عليك



معرفش مالي
تايه سؤالي
وزايد الحنين
مقلوبة قدامي الموازين
انا فين؟
والسؤال الاهم
انا مين؟
الإسم والعنوان اهم
مظبوطين
اومال اللي في الصورة ده
يبقى مين
وليه هو بيضحك
مع ان شكله حزين
وليه غيرته الايام والشهور والسنين

مش دي بطاقتي
دي اكيد متزورة
ودي مش صورتي
دي أكيد متحورة
متركبة

جبت البوم صوري
من بين حاجات متكركبة
طلعت صورتي وانا عندي سنة
أول مرة احس في صورة
إن دا أنا
ياااااااااااااه يا أنا
وحشتني قوي
ووحشتن عنيك الطيبين
الفراحانين
من غير تكلف او خداع
و قلبك الأخضر اللي عمره في يوم ما باع
اللي عمره ما كان حزين
وعنيك اللي كانو شباكين مفتحوين
منورين
بيطلوا ع القلب الأبيض والبرائه
ورغم انك لسة ماتعرفش الكلام
ضحكتك بتحكي بطلاقة

وحشتني انت قبل ما تغيرك السنين
وتسيب فيك طعم الألم
وتعرفك معنى الندم
وتدوقك مر الضنا
والله يا أنا
ماخبيش عليك
الحالة مش ولا بد
وحزني فاق الحد
ومش قادر احكي لحد
أحسن يبيعني في يوم
انا ناسي طعم النوم
بنام كدة تخاطيف
ومش فارقة معايا الفصول
ربيع زي الخريف
وقلبي محتاج قوي لتنضيف

عارف يا انا
كل ما اقول راح ارجع
والحزن خلاص هاودع
القى عيوني تدمع
وجرح جديد بيطلع
مع ان جرحي القديم
لسة يا أنا بيوجع

عارف اية كمان
انا بكره الزمان
وبلعن الأحزان
ولسة بدور عليا
وسط ناس تايهين
والفرحة متدارية
ولا داري طريقها فين

اه ه ه ه
محبوسه بقالها كتير
وخلاص تعبت م المشاوير
وكل ما قول مش قادر
القى اللي باقي كتير

عندي ليك مليون سؤال
ليه الفرح صبح محال؟
وفين هي راحة البال؟
والدنيا ليه كل يوم ف حال؟
وليه لازم مليون قلم
علشان افوق؟
ليه م العذاب و م الألم
لازم ادوق؟
ليه فية مليون غروب
ومفيش شروق؟
ماتجاوبش
انا مش مستني الإجابه
انا بس بفضفض معاك
لحد ماقلبي حد يدق بابه
يمكن يفوق
ويخرج بقى من اكتئابه
ويدوق بقى طعم الهنا

سؤال اخير
وسخيف كالعادة
ليه يا انا
لما كان عندك سنة
ما دعتش ربنا
انا لما تكبر
وهموم القلب تكتر
انه يسيبك ف السعادة؟
عمرو خاطر
فبراير 2009

No comments: